Tolv månader har gått, tolv kilo lättare

Läs med webReader

Det var för drygt ett år sen jag bestämde mig, att göra något åt vikten. Under en relativt sett lång tid, hade kilon lagts på kilon. För tio års sen slutade jag röka och hungrigare blev jag. Tillslut kom det till en punkt där jag var tvungen att bestämma mig. Antingen gilla kroppen som den är eller göra något åt den. Det blev det senare och ett besök på itrim. Bestämde mig för att testa deras koncept som fokuserar på, maten, vatten och träning, tecknade mig för ett år. Gruppmöte varannan måndagsmorgon och invägning varannan måndag, ett coachande samtal var tredje månad, ytterligare ett samtal om man kände att man behövde samt hur mycket träning enligt deras cirkelkoncept man önskade.

Tre veckor och 600 kalorier per dag fördelat på fyra tillfällen och var fjärde timme var starten på resan. Inget roligt, men efter några dagar så kändes det rätt kul när kilona började försvinna. Jag trodde att jag valt ett program som tillät att jag efter tre veckors soppor skulle få övergå till att börja äta igen. Men tydligen hade jag valt metoden att under ytterligare nio veckor äta 800 kalorier per dag. Fortsatte ytterligare en vecka men kände att det inte fungerade. Jag blev deppad. Så jag beslöt trots att viktcoachen försökte förmå mig att fortsätta med pulver, att börja äta riktig mat igen, enligt itrims “handflatemetod”. Två nävar grönsaker, en näve kolhydrater (potatis, ris, pasta etc) och så något proteinrikt stor som ca handflatan (utan fingrar).

Nu blev det så, att jag inte besökte itrim speciellt ofta. Vägde in mig till en början var 14e dag vilket jag slutade med, liksom gruppträffarna, träffade coachen var tredje månad och sen blev det inte så mycket mer. Ändå så var det något som hände, jag gick ner i vikt och nådde målvikten utan problem. Under en veckas semester och samband med längre ledighet så gick jag upp ett par tre kilo, men de lyckades jag gå ner igen utan några större problem.
Jag har inte druckit så mycket vatten per dag som man ska enligt programmet, jag har tränat mer eller mindre, det har gått i perioder. Har ett Friskis&Svettis kort då jag tycker de har den roligaste all mest allsidiga träningen. Om jag räknar ut vad varje besökt kostat hittills, “pris/antal träningstillfällen” så är det nu cirka 150kr/gång. Mao jag har inte tränat varken mer eller mindre än vad jag gjort tidigare år.

Vad har jag förändrat och vad är det som gjort att jag under det första året ändå lyckats med att gå ner 12 kilo och ha viktbalans?

I stort sett är det dessa punkter som gjort att det gått bra:

* äter allsidigt, ingen speciell bokstavskombinationsdiet
* väljer lightprodukter (osockrade)
* undviker fet mat
* äter frukost bestående av yoghurt och fiberflingor (tidigare åt jag aldrig för lunch)
* undviker kakor, godis och nötter
* äter på ett ungefär var fjärde timme och jag brukar ha en “bar” med mig som reservproviant
* i stort sett slutat dricka alkohol (dricker lite champagne vid festliga tillfällen)

I början kollade jag ofta på “Livsmedelsdatabasen” som jag har som iPhone app för att se hur mycket kalorier viss mat innehåller. Det gav en fingervisning hur mycket jag kunde tillåta mig att äta. Nuförtiden tittar jag sällan, känner att jag har rätt bra koll ändå.

Ibland händer det att jag köper lite smågodis, en chokladkaka, att jag stoppar i mig de resterande Bragokexen jag köpt till barnbarnet eller att jag äter lite för mycket brie- eller annan rätt fet ost. Det är t o m så att jag kan äta ett Mc Donaldsmål då suget sätter in.
Om jag tidigare vräkte i mig onyttigheter, så är jag mer måttlig numera och det händer inte alls ofta. Sen efteråt vet jag att jag helt enkelt måste hålla igen lite och det har jag inga problem med.

Vad är det jag avstått ifrån som känns svårast? Det är helt klart minimeringen av ostätandet. Jag älskar ost, äta som den är, baka in i köttbullarna, strö i mängder över pastan mm. Skulle dessutom vilja äta mer choklad än vad jag tillåter mig att göra och jag saknar ofta att få stoppa i mig härligt stora nybakade vetebullar.

Har gått från 27,2 till 22,9 i BMI, egentligen ett ganska trubbigt mått men det är ändå ett sätt att kunna mäta en riktning.

Vad är det som gör att det är värt att tänka till vad jag stoppar i mig och avstå från viss mat? Jag mår helt enkelt bättre, roligare att klä på sig på morgonen, bättre kondition och jag känner mig gladare.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • del.icio.us
  • Tumblr
  • Pusha
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

2 Comments

  1. Kicki says:

    Lena, bra jobbat!!
    Jag har samma erfarenhet som du, Itrim. Och så 17kg lättare :-)
    Och samma “sorg” över att avstå från ost. Men jag tillåter mig att jag ca 1 ggr/månad få äta ost som jag tycker om. Jag får på helgen ta någon skiva stark 17% ost på surdegsbröd.
    Och det funkar i kombination med träning 2-3ggr/v. Annars så kommer det något extra kg inramlande som ett brev på posten. Så där ligger min utmaning nu att inte låta bli träningen.

  2. Lena says:

    Själv har jag unnat mig lite väl mycket lunch idag på Djurgårdsbrunns värdshus. Det är inte bra att äta buffé, men det var väldigt gott. Tog tom och åt lite kakefterrätt, men inte alls i de mängder jag tidigare kunde trycka i mig.

Leave a Reply